transformatie opdrachten

FORENSISCH RECHERCHEURS
Tijdens de masterclass "bewust kijken" aan forensisch rechercheurs vraag ik om vertraging. Door langzaam dieper in de adem te zakken waardoor het bewustzijn veranderd. Wanneer ze daarna opnieuw door de lens kijken merken ze dat ze helderder waarnemen. En betere foto's maken.
Een rechercheur: “Ik ging compleet uit m’n comfortzone. Op een echte plaats delict staat veel druk en is er altijd haast omdat het volgende onderzoeksteam alweer klaar staat. Door de vertraging kwam ik bij mezelf. Dat was confronterend en tegelijkertijd verlichtend omdat ik zelf hiermee rust creëerde. Ik heb veel over mezelf geleerd die dag en was blij dat de fictieve PD voornamelijk bestond uit onschuldige bloemen.”
MOREEL LEIDERSCHAP

Omdat ik ben opgegroeid met paarden observeerde ik in m’n jeugd vaak de kudde. In de natuur loopt de hengst altijd achteraan en zorgt voor de achterblijvers. De oudste merrie loopt voorop omdat ze de meeste ervaring heeft. Om mezelf meer te gronden in m'n artistieke werk heb ik aantal jaar leiderschapssessies gegeven met paarden. De meerwaarde was dat ik het proces ook kon fotograferen voor hen.
Een inspirerende leider waar ik mee mocht werken is Tex Gunnink. Tijdens deze leiderschapssessie is de opdracht voor de Board om je natuurlijke plek in te nemen terwijl ze het paard (de organisatie) in beweging brengen. Er gebeurt veel tegelijkertijd. Gunnink loopt achterin en observeert. Waar de meeste bedrijven naar winst kijken, kijkt deze Board naar ‘goed doen’. Hoe weet je of je het juiste doet? Het beeld zegt meer dan 1000 woorden.
BOER DOET LEVEN

Tijdens de corona zomer van 2020 reisde ik in de camper door het land om twintig landschapsboeren te portretten voor het boek Boer Doet Leven in samenwerking met journalisten Caspar Janssen en Jantien de Boer.
"De Nederlandse landbouw staat op een keerpunt. Steeds meer mensen beseffen dat het echt anders moet: duurzamer met meer aandacht voor biodiversiteit, dierenwelzijn en het landschap. Veel boeren willen mee in die ontwikkeling, maar zijn onderdeel van een complex systeem dat veranderen moeilijk maakt. Toch zijn er overal in het land al pioniers die aantonen dat het kan."



Boeren: Welmoed Deinum, Ysbrand Galama, Peter en Chris Pelzer, Rick Huis in 't Veld.
DE MILIEUBOULEVARD, MUSEUMPLEIN 1995

Tijdens mijn studiejaren aan de kunstacademie was ik geobsedeerd door klimaatverandering. Ik las de Indiase filosoof Krishnamurti die antwoord gaf op levensvragen: ”Als we het contact met de natuur verliezen, verliezen we het contact met onszelf en elkaar.”
Waar media schreef over klimaatverandering zoals het gat in de ozonlaag, smeltende ijskappen, en vervuiling van oceanen, voelde ik in 1995 de urgentie om deze abstracte begrippen te verbeelden. Ik woonde in een groot atelier in een oud schoolgebouw en schreef s’nachts scripts over de relatie tussen de milieuvervuiling en het menselijk gedrag. De scripts liet ik verbeelden door bekende acteurs en het project resulteerde in de Milieuboulevard: acht monumentale portretten die op iconische wijze het drama in beeld brachten. De kunstwerken van 3x3 meter stonden de hele zomer van 1995 op het Museumplein, naast het van Gogh- en Rijksmuseum. De realiteit van klimaatverandering heeft ons inmiddels ingehaald: 30 jaar na het maken van de kunstwerken.
Voor mij is kunst bedoeld om grenzen te verleggen en bewustzijn te creëren. De Milieuboulevard was daarna in Utrecht en in Wageningen te zien. Drie werken werden geëxposeerd in een Gallery in New York.

Het Gat in de Ozonlaag: Actrice Antoinette van Belle.

Oceanvervuiling: Actrice Janneque Draisma.